Remia is een prachtig familiebedrijf dat begon in 1925 toen grondlegger Arie de Rooij in Amersfoort een bedrijf startte in het melangeren van margarine. Met zijn visionaire pioniersgeest ontdekte hij dat er ook grote kansen lagen in de productie van sauzen, wat in de jaren-60 resulteerde in de beroemde Remia fritessaus. Tot op de dag van vandaag is het recept hiervan nog steeds het best bewaarde geheim van Remia. Inmiddels is Remia uitgegroeid tot een zelfstandig, innovatief, klantgericht en internationaal opererend bedrijf, dat dagelijks vol passie en trots hoogwaardige sauzen, dressings, margarines en frituurvetten ontwikkelt en produceert. Anno 2025, 100 jaar na de oprichting, wordt Remia geleid door de kleinzoon van de oprichter en is Remia uitgegroeid tot een van de meest prominente en veelzijdige producenten van sauzen, dressings, margarines en frituurvetten in Europa. Pavlov maakte een kleurrijk boek met het prachtige verhaal over dit oer-Hollandse familiebedrijf.
Uit het voorwoord:
In 1925 begon mijn grootvader Arie de Rooij op twintigjarige leeftijd in Amersfoort met zijn eigen kleinhandel in margarine. Van de vroege morgen tot de late avond kon men hem langs de weg vinden om zijn producten aan de man te brengen. Nu bestaat zijn bedrijf 100 jaar en het heeft Zijne Majesteit de Koning behaagd om het een prachtige onderscheiding te verlenen. Remia heeft vanaf heden een nieuwe naam: Koninklijke Remia C.V.! Hoe is Remia, De Rooij’s Electrische Melangeer Inrichting Amersfoort eigenlijk ontstaan? En hoe is het mogelijk dat juist zijn bedrijf is blijven bestaan? Zovelen begonnen na de oorlog hun eigen bedrijf en maar weinigen wisten zich te handhaven. Was het Arie zijn vrolijke humeur, zijn kennis van de markt vanwege de vele klanten die hij persoonlijk bezocht in die tijd? Voor Arie was de groei van zijn bedrijf wel eens beangstigend. Kon hij het wel waarmaken? Was al dat extra volume wel te produceren? Kon hij de grote investeringen die voor de groei nodig waren wel financieren?
In 1965, toen Remia 40 jaar bestond vertelde Arie erover en legde uit waarom Remia de juiste keuzes maakte. Hij zag dat zijn collega-ondernemers hun bedrijf al snel groot genoeg vonden en stopten met investeren in groei of vernieuwing. Ze waren tevreden met de omvang van hun bedrijf of wilden niet meer veranderen of nog meer investeren; statische ondernemers noemde hij ze, met alle respect. Arie zelf was een dynamische ondernemer. Hij bleef zich aanpassen aan de vraag van zijn klanten, innoveerde, investeerde en kwam met talloze nieuwe producten op de markt en nam risico. Zo groeide Remia uit tot een grote margarine producent met klanten in binnen- en buitenland. Die dynamische ondernemingsgeest heeft zijn zoon Fred de Rooij, mijn vader dus, met de paplepel ingegoten gekregen. Toen hij in 1979 de leiding van Remia overnam zag hij grote kansen in de sauzenmarkt. Hij investeerde in een grote sauzenfabriek en kocht verschillende sausbedrijven, waaronder Golden Wonder en de sauzen van Luyckx en maakte Remia’s Fritessaus tot een enorm succes. Tot op de dag van vandaag heeft Remia in deze markt een marktaandeel van meer dan 50%. Ook Fred was altijd bezig met nieuwe producten, met consumententrends en gaf zijn managers en collega’s het vertrouwen en de ruimte om hun werk zo goed mogelijk te doen. De commerciële collega’s kregen alle ruimte om te verkopen waarnaar er vraag was en er werd geïnvesteerd in de beste kwaliteit en groei!
En inmiddels is Remia marktleider in Nederland met de sauzen en ook onder mijn leiding doe ik er alles aan net zo dynamisch te zijn als vroeger! En dat met inmiddels 500 collega’s die met passie en eigenaarschap dagelijks al die mooie producten produceren en commercialiseren. Het is onvoorstelbaar hoeveel trouwe medewerkers in de afgelopen 100 jaar hun grote bijdrage hebben geleverd om Remia te brengen waar we nu zijn. Zovele collega’s
die meestal meer dan 25 jaar met ons werken en soms, zoals Willem van der Laan, meer dan 50 jaar! Graag wil ik iedereen bedanken die hieraan heeft bijgedragen. Alle collega’s, de vele trouwe leveranciers, waarmee we vaak al vele jaren zakendoen, maar natuurlijk ook onze klanten en importeurs waarmee we vaak ook al vele decennia samenwerken. Als Remia niet zo dynamisch was geweest, dan hadden we waarschijnlijk niet meer bestaan. Van de ruim 20 margarinefabrikanten in Nederland uit de jaren 60, zijn er nog maar 3 over en er zijn ook nog maar weinig zelfstandige sausfabrikanten in Nederland.
De dynamische ondernemingszin bij Remia heeft ervoor gezorgd dat we altijd zijn blijven inspelen op de kansen in de markt en
daardoor zijn we groot geworden met ons mooie familiebedrijf. Ik ben er trots op dat we vanaf heden Koninklijk zijn en
marktleider zijn geworden in de Nederlandse sauzenmarkt! Overnames van de sauzen van Gouda’s Glorie, De Marne en Yildriz die we in de afgelopen 15 jaar mochten doen, zijn een kroon op onze onderneming!
Het succes van Remia is geen toeval of geluk, maar ontstaan vanuit een tomeloze inzet van velen om ons te blijven ontwikkelen, te verduurzamen, klantgericht te zijn en vernieuwende producten te produceren van de beste kwaliteit. Dit boek is een ode aan alle helden die daaraan hebben bijgedragen!
Veel leesplezier en met smakelijke groet,
Karel A. de Rooij
Algemeen Directeur Koninklijke Remia C.V.